Select Page

What’s up everybody? Het seizoen vliegt voorbij en tussen al het afstel-, tuimel- en racewerk door hebben we geen tijd gemaakt om de site bij te houden. Alright, een kleine catch-up. We hebben voor dit seizoen een 2012 CBR 1000 RR Honda. Het tijdschema was krap en er was geen tijd om te testen in het voorjaar, maar dat drukt de pret niet om met zo’n machine de baan op te gaan. De eerste wedstrijden in Zolder en op Assen waren goed, maar het was al wel duidelijk dat er meer tempo gevonden moest worden.

Na in de eerste wedstrijden zowel punten in België als Nederland gepakt te hebben, stond de wereld (nahjah motor) letterlijk op z’n kop. Tijdens de tweede wedstrijd op Assen ging het mis in Q2; bij het insturen van de Ruskenhoek verloor het voorwiel grip wat een heftige crash tot gevolg had. Er was teveel schade om de motor voor de wedstrijd klaar te krijgen, al moet gezegd worden dat het niet lag aan de inzet van Kevin, Joost en Henk om de motor te willen repareren of medecoureur in de cup Arjan van Horen die genereus materiaal aanbood. En nee Eline (als je het leest), ben jou niet vergeten 🙂 ik weet dat je ook graag had willen helpen en ik vond het super dat je er was. Hoe dan ook, het was de eerste wedstrijd in 2 jaar cup die vanaf de kant werd bekeken. Gek gevoel.

Back in Grolsch-country (De Lutte, en serieus er loopt een leiding rechtstreeks vanaf de fabriek naar De Lutte. Er wordt alleen nog gezocht waar die boven komt) hebben Raymond, Ben, Gerrit en Minimax zich top ingezet om de motor weer rijdbaar te krijgen voor de wedstrijd in België een paar dagen later. Top prestatie jongens, had het niet zonder jullie gekund. Het resultaat in Zolder was minder dan we verwacht hadden. Hoewel we met een puntje naar huis zijn gegaan was er weinig vertrouwen. Gerard heeft een begin in de goede richting weten te realiseren, maar we zijn er nog niet. De daarop volgende wedstrijd die ook in België werd verreden hebben we moeten laten schieten (iets met studieverplichtingen ofzo…), maar dat gaf ons in ieder geval tijd om voor te bereiden op een mega event: de 500 km van Assen. Le mans start, rijderswissels, flinke stints en vooral veel fun; kortom een super ervaring die wat ons betreft de komende jaren op de kalender blijft. David heeft samen met Roel, Marcel en Alex deelgenomen. Van de 41 teams die aan de start verschenen hebben we een 22ste startplaats weten te realiseren, nice one Marcel! Roel had minder geluk, zijn R1 moest al na Q1 met een technisch mankement aan de kant worden gezet (stiekem vond je het gewoon te warm hé Roel? En dat managen beviel volgens mij ook wel? Grapje natuurlijk). Het was een lange wedstrijd, maar wat een kick, onvoorstelbaar! Vooral die lange stints, geweldig! David had de eer om de laatste te mogen rijden tot aan de geblokte vlag, wow! Veel geleerd en met p19 naar huis, geen punten, maar wel een avontuur rijker. Erna bedankt voor de goede zorgen en bijhouden van de tijden :). Jongens, tot volgend jaar?

De week erop stond een test gepland, samen met Henk en Cas op Assen. Henk is altijd wel in voor een experiment en dus hebben we de geometrie extreem veranderd; op zoek naar gevoel en vertrouwen. Verschillende settings en sessies later hebben we een afstelling gevonden die vertrouwen geeft en vanwaar we verder kunnen. Vering stabiel, quickshifter niet; tijdens de laatste sessie wilde hij niet meer opschakelen. Omdat het seizoen sneller voorbij vliegt dat je kunt voorstellen, en we geen risico wilden nemen, hebben we een afspraak gemaakt en zijn we langs Ten Kate gegaan. Zij hebben ons een HM/TKR quickshifter aangeraden en tijd gemaakt om hem te installeren. Thanks guys!

Een paar dagen later stond er alweer een een cup race gepland en vol goede moed zijn we vertrokken naar Assen. Deze keer niet op de paddock, maar in de pit met Martijn, Rik en Arnoud. Altijd gezellig met die jongens! s’ Avonds was er al reden om champagne te proosten; Martijn vraagt Babbet ten huwelijk, wow! Gefeliciteerd guys!  Juicy Juiced & Sietze zijn er in de ochtend, de zon staat hoog, de motor is gepoetst, ready to rock ‘n roll! Het eerste wat opvalt is de HM/TKR quickshifter, pff, wat een aanwinst, de Honda vliegt door de gearbox, wow again! Q1 en 2 weet David de tijden te verbeteren, resultaat: p20 op de startgrid, niet super, maar de motor voelt goed. De wedstrijd wordt pas om 17.10 verreden dus er is tijd om lekker te genieten van het weer en de races in de andere klassen. In de middag wordt de BBQ aangestoken en de dag kan al niet meer kapot.

David komt wat moeizaam op gang in de wedstrijd en verliest aanvankelijk een aantal posities, hij weet tempo te vinden en haakt aan in een groep van 5. Met nog 2 ronden te gaan ligt hij op een 13de positie. In de laatste ronde weet hij Dirk voorbij te steken en zet de achtervolging in op Jan. Uiteindelijk finisht David als 12de op nog geen 0.200 sec achter Jan. Super wedstrijd. Het gevoel is weer terug en met een dikke grijns rijden we de paddock af. Joost en Sietze: super dat jullie er waren! De komende wedstrijd is op 8 augustus in België, daarna de 10de weer op Assen. We hebben er zin in!!

PS. Hoewel we de Ten Kate kleuren gaaf vinden, betreft het een tijdelijke oplossing 🙂 Iets met budget en boodschappenlijstjes…